کد مطلب:30277
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
با توجه به اينكه عقل هم در ذات و هم در فعل مجرد است. يعني نياز به ماده ندارد، پس چگونه حضرت جبرئيل با وجودي كه از فرشتگان و از عالم عقل است و ماده ندارد گاهي به صورت انسان يا صورت ديگر نمايان ميشده است؟
در روايات كلمة «تمثّل» بسيار به چشم ميخورد. ولي در قرآن كريم جز در داستان مريم(3) و در سوره مريم يعني آية: «فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشرا سويّاً(66); ما روح خود را به سوي او فرستاديم و او در شكل انساني بيعيب و نقص بر مريم ظاهر شد.» نيامده است.
و معناي آيه اين است كه: روحي كه به سوي مريم(3) فرستاده شده بود به صورت بشر ممثل شد، و معناي تمثل و تجسم به صورت بشر اين است كه در حواس بينايي مريم(3) به اين صورت محسوس شود، و گرنه در واقع باز همان روح است نه بشر(67).
حضرت جبرئيل در همان حالي هم كه به صورت بشر مجسم شده بود باز فرشته بود، نه اينكه بشر شده باشد. بلكه فرشتهاي بود به صورت بشر، و مريم(3) او را به صورت بشر ديد. بنابراين معناي تمثل جبرئيل براي مريم(3) به صورت بشر اين است كه: در حاسّه و ادراك مريم(3) به آن صورت محسوس شد، نه اينكه واقعاً هم به آن صورت درآمده باشد، بلكه در خارج از ادراك وي صورتي غير صورت بشر داشت. پس تمثل ملك به صورت بشر، ظهور او براي بيننده به صورت بشر است، نه اينكه ملك بشر شود، چه اگر معنايش اين باشد (كه ملك بشر شود) لازم ميآيد چيزي تبديل به چيز ديگر شود.(68)
پاورقي:
-66 مريم / 17.
-67 علامه طباطبائي(;)، تفسير الميزان، ترجمة سيد محمدباقر موسوي همداني، بنياد علمي و فكري علامه طباطبائي، چاپ سوم، ج 14، ص 50.
-68 همان، ص 52-51.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.